tisdag 5 januari 2010

Medelålders

Igår hade jag fått tid för att ta bort ett (mitt andre) maligna melanom jag har på ryggen. Hand- och Plastikkirurgiska kliniken kör kvällsöppet enligt rullande bandmodellen. In kl 18. Fick sitta i en hytt och klä av mig naken och ta på en blå rock och vita långa knästrumpor. Jätteläckert alltså. Sedan in i ett grönt rum där alla hade munsskydd och man såg inte hur de såg ut, och en grön brits mitt i rummet där jag skulle ligga. Fick ta av den blåa rocken till hälften men var naken på överkroppen och fick ligga på sidan. Mitt beniga mig. Mina hängbröst. Mina överarmar med alla ärr som blottades i lampans starka ljus. Mina andra ärr. Mina knotor.
Det patetiskt komiska i att de var så måna om mig, att inget skulle göra ont, att det inte skulle bli ärr - när jag låg där som Sveriges största självplågare! Jag som alltid gör mig själv illa på ett eller annat sätt. Jag som aldrig är snäll mot mig själv. Läkarens ord: Det kommer tyvärr att bli ett ärr!!" Och jag: "Det är helt ok - jag är ju full av dem redan"
Och så det ledsna i hela situationen, hur kan jag vara så elak mot mig själv? Det är synd om min kropp låg jag och tänkte, jag borde vara snäll mot mig själv. Jag borde tycka att jag är värd snällhet. Varför tycker jag inte att jag är värd snällhet? Och jag kunde höra deras ord om mig när jag lämnat operationssalen.

Idag slutade jag jobbet kl 11:30 och det har faktiskt varit en snäll dag! Jag har varit ute i skogen och gått en timme, men det var riktigt skönt, skönt fysiskt liksom. Är fortfarande ganska yr emellanåt och liksom "borta" i huvudet, vet inte vad det beror på - medicinbiverkan eller har jag bara helt enkelt blivit kroniskt tokig? He-he.

2 kommentarer:

oumberligating sa...

Inte har du blivit tokig du inte! (ler) Fint inlägg men självklart lite sorgligt också, du förstår vad jag menar!
Jag funderar just nu lite allmänt på det här med bloggandet!
Särskilt nu när jag hållit på ett tag, ja, egentligen inte så länge, cirka 1,5 år bara, men det är ju tillräckligt för att "nyhetens behag" ska ha hunnit lägga sig!
En del har ju bloggat betydligt längre än så, men visst märks det en viss avmattning även där, kortare inlägg och färre kommentarer!
Fast jag inbillar mig att man faktiskt ska försöka hålla kontakten med alla man på något sett kommit i kontakt med via sin blogg! Ibland så har man haft samma åsikter och intresse runt samma saker, eller annars har det bara varit en liten kommentar skriven helt på "måfå" någongång!
Trevligt hur som helst!
Jag hade ju en huvudidé när jag började blogga och det var ju att samla folk och åsikter i och kring olika sjukvårdsfrågor på min andra blogg www.jernsaxen.blogspot.com , det gick lite trögt så jag startade upp den här bloggen lite som en "dragblogg" för att locka in lite nytt "blod" på Jernsaxensidan, det gick fint, men även der skedde det en viss avmattning!
Kanske den här kommentaren låter lite "gnällig" det är inte riktigt meningen, det är mer en reflextion över hur det faktiskt förhåller sig ibland med bloggandet!
Nu blir just den här "kommentren" djäkligt allmänt hållen och jag kommer självklart skriva mer personliga kommentarer i framtiden!
Men just idag när det är Fredag och i början på det nya året så vill jag verkligen önska alla nya och gamla bekantskaper i "Bloggssfären" en riktig God Fortsättning och en Trevlig Helg!
PS: Fick några mail om varför jag raderat min blogglista, den är under uppdatering, flera av bloggarna på den har "lagts ner" tråkigt nog! Så nu när den ska återskapas så hoppas jag både att få in "gamla" och "nya" kompisar!
För blogga är kul! Leve Bloggen!
Kram ifrån Den Där Peter Olofsson på Oumberliga Bloggen!

Miriam sa...

Jag har inte bloggat så länge och kanske vet jag inte riktigt hur jag ska bete mig. Jag försöker skriva några rader till den som har bloggat och försöker titta in till de som jag har som "stammisar".. Jag vet inte om jag har så mycket klokt att säga, men för min egen del så tycker jag om just det här med att skriva och om några vill skriva några rader till mig så välkomnas det!
Jag värdesätter att du skriver några rader till mig, det betyder mycket, jag ska försöka vara duktigare på att gå in på dina sidor också!
Önskar dig fina dagar! Kram