onsdag 3 februari 2010

Idag är jag sjukskriven, jobbar 75 %, och idag har jag gjort det man ska göra när man är sjukskriven, nämligen ta det lugnt. Hm... Min terapeut skulle ha kommit idag men hon ringde och avbokade - förståeligt eftersom det rådde full storm ute. Jag gick ut - ja eller fick först knuffa upp dörren för den satt fast i all snö. Så skottade jag snö framför huset och ner till brevlådan. Att skotta snö är vansinnigt jobbigt och tråkigt. Jag försökte tänka att det skulle vara roligt, men det finns inte en gnutta roligt, utan bara astråkigt.

Efter det roliga gick jag till affären i mina jättekängor som väger minst 10 kg styck och med ryggsäcken på ryggen (var annars...) för att handla. Det blev en hel del och det tog mig ungefär en timme att ta mig hem med 6 liter mjölk, 4 liter yoghurt, äpplen och apelsiner, 4 liter juice - you name it. Ja - GODIS också!

Eftersom jag tillhör släktet självplågare var jag ganska nöjd när ryggen värkte och armarna stod rakt ut efter min lilla strapats. Heja mig. Jag kan! Jag duger!

Jag har låtit min kropp vila litegrann, och nu har det blivit "varmt" ute - så jag ska nog ut och gå en sväng till. Åt korv stroganoff till lunch - verkligen - och är vansinnigt stolt OCH vansinnigt ångestfylld över det.

Jag sa till min terapeut på telefon att jag nog måste skära mig lite igen. Det skulle underlätta livet. Hon tycker att det räcker med de diagnoserna jag har om jag inte ska förstärka min personlighetsstörning ytterligare. Hm, jag ska avstå. I allafall i dag. Kanske i morgon. Jag blir av med min anorexia - men skaffar mig annat att plåga mig med. Jag begriper mig inte på mig själv.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl inte så konstigt att du byter ut ett skadande beteende mot ett annat. Det enda som det betyder är väl att du har ett behov som kommer ut i form av självskadande, något som trycker, så att säga. För anorexi är ju egentligen en form av självskadande, även om det klassas som en egen sjukdom. Eller gör jag det för enkelt nu?
Kram!

Ylva sa...

Jag håller med Charlyene om att det är lätt att byta ut ett beteende med ett annat. Vi människor är funtade så.

Skota är skittråkigt och jobbigt som du säger. Tur att jag har min man.

Kram

Miriam sa...

He-he Ylva - tur du har din man!! Och Charlyene - det är sant som du skriver. Något behöver komma ut. Trycker på som sagt. Det bästa vore ju om jag fick tillfredsställt det med att t ex börja samla på frimärken??? De kanske har vassa kanter?? :-)