fredag 25 februari 2011

Först tänkte jag att det var omöjligt att komma ihåg saker från då jag var 5. Nu har jag suttit här och tänkt och jag kommer visst ihåg saker om jag anstränger mig. Jag kommer ihåg ganska mycket. Och det förvånar mig att jag redan som 5-åring är depressiv. Jag kommer ihåg känslan av att vara utanför, deppig, vill inte vara med, rädd, orolig och ångestfylld. Som 5-åring. Jag verkar ha varit depressiv hela livet. Och detta blandat med manier som liten. Extremt enorma fantasier som jag försökte få med min kamrater på. Det fanns ingen hejd på hur långt jag kunde sträcka mig för att kunna få leka på mitt sätt. De andra barnen var rädda för mig. Och jag hade problem med att kunna få en kamrat som stod ut. Jag blir rädd och ledsen när jag skriver det här. Jag har tydligen begåvats med psykiska problem redan från födseln.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Många verkar ju tro att psykisk sjukdom är något som inte uppkommer förrän i tonåren (som tidigast). Men jag har liknande minnen - av att känna mig utanför och nere. Av att inte kunna ta mig ur sängen. Ett boktips är "Vansinnet - Mitt bipolära liv" av Marya Hornbacher, där hon på ett underbart sätt beskriver liknande upplevelser. Dock tror jag att en ska vara någorlunda stabil när en läser den boken, den kan verka triggande.

Kram!

Miriam sa...

Tack för dina ord! Jag tror bestämt att min psykiska ohälsa uppkom när jag var ganska så liten. Jag har försökt leta reda på boken du nämner men kan inte hitta den i bibliotekskatalogen. Har du stavat rätt? Kram!

Miriam sa...

Nu har jag hittat boken på nätet "Adlibris" för 55 kronor och har beställt den. Ska klara av att inte bli triggad! Men tack för varningen. Kram!