tisdag 12 oktober 2010

Igår var jag hos terapeuten och vi pratade om samtalskontakten. Att jag inte vet vad jag vill. Att det inte är någon idé att ge mig terapi om jag hela tiden låtsas som att jag är "duktig". Att de säger: "Gör så här så blir det bra". Och jag inte klarar det. Att jag inte visar hur jag egentligen mår. Jag förstår det. Men jag vill ju visa att jag gör framsteg. Om jag visar att jag inte klarar, inte mår bra - så är ju det ett nederlag - och då ska väl terapin avslutas i allafall? Alla behandlare vill väl ha en "duktig patient" som bekräftar deras terapi? Jag sa till henne att vi kan skippa telefonkontakten på fredagar. Så har jag gjort nåt i allafall.

6 kommentarer:

S sa...

Om du försöker vara "duktig patient" bara för att glädja terapeuten så är ju terapin inte alls till för dig. Och det tror jag knappast att din terapeut vill och blir glad av.

Det kan vara väldigt jobbigt med mänskliga relationer.

Kram!

LillaMy sa...

Min terapeut ser det som ett framsteg när jag klarar av att INTE vara "duktig patient". Just för att det för min del, blir så destruktivt när jag är det.

Man kanske kan vända på det så för dig med. Det bästa är nog att du vågar visa hur du mår. Det finns ju faktiskt en anledning till att du går i terapi, eller hur? Det skulle väl vara konstigt och gå dit och må bra? Då skulle inte de ha något jobb dessutom. Detta kanske är något att diskutera om under terapin. Att du känner så här och att du har svårt att visa och tala om hur du egentligen mår. Det är inte lätt, men man kanske får lite perspektiv på det om man diskuterar det?

Kram på dig!

Anonym sa...

Jag håller med både S & My. Kanske du ska testa utan terapi ett tag och se hur det går?

Kram!

Miriam sa...

S: Det är jobbigt med mänskliga relationer och just nu känns det bara förvirrat, men jag ska sluta att "glädja" terapeuten.Vara den jag är.

Miriam sa...

My: Jag ska försöka se det som du skriver ett framsteg när jag INTE är "duktig patient". Och jag går ju hos terapeut för att jag inte mår bra och om jag mådde bra skulle jag ju naturligtvis inte gå dit. Så nu är det slut med att låtsas att allt är ok. Ska träffa arbetsterapeut idag och får chansen att öva mig. Kram!

Miriam sa...

Charlyene: Möjligheten till att skippa terapin ett tag finns ju och kanske är det något jag ska överväga om det inte blir bättre. Kram!