lördag 3 april 2010

Onödigt vetande

Detta gäller min nattsömn. Det tog lång tid innan jag somnade i går. Jag var trött när jag la mig, orkade inte titta på den filmen som min andra hälft tittade på - Aviator med Leonardo di Caprio - var alldeles för rastlös. Så låg jag då där och kände mig hungrig, jag fick vända och vrida på mig tills jag hittade en ställning där hungern inte skrek. Jag tyckte att jag hade ätit ganska bra på kvällen, mest godis då, och det räknas kanske inte som mat.

På natten vaknade jag många gånger och det är här min nattliga kunskap kommer in. Jag drömde väldigt mycket, mest att jag sprang upp för berg som var isbelagda men jag hoppade omkring som en riktig bergsget och någon sa "bra fysik hon har". Jag har försökt tolka varför någon sa så - möjligen är det för att jag vill framstå som vältränad? Inte vet jag.

I allafall - jag var inne på toaletten alla gångerna jag vaknade och vägde mig. Och för varje gång jag var där inne gick jag ner i vikt. Fascinerande. Det måste ha med vatten i kroppen att göra eller hur? Inte kan man väl gå ner i fettmassa bara så där under natten? Allt jag åt igår försvann under natten.

Så kommer terapeuten (ja vet - jag tjatar om henne men hon är runt mig hela min vakna tid) att fråga om jag gått upp i vikt - för det ska jag - och då kommer jag att säga: Nej, jag har inte gått upp i vikt - och så kommer hon att bli irriterad - för tusende gången. Jag är helt omöjlig, snart kastar hon ut mig som patient. Kanske är det det bästa?

Idag är det påsklunch med mycket mat hos svärföräldrarna och med svägerskan och familj, det blir nog att äta. Förresten frågade jag min väninna om hon ville följa med, och hon har inte svarat (SMS) - så hon blev nog irriterad och tolkade det hela helt fel - jag ville ju bara vara trevlig. Nu kanske hon är inlagd för att jag liksom har påpekat att hon är ensam. Det blir ju aldrig rätt eller hur?

3 kommentarer:

Ylva sa...

Usch. Jag är hos mina svärmisar nu i påsk och det är precis samma sak här. En massa mat och sen fika. Jag kan inte förstå att man skall äta så mycket. Jag har lyckats gå upp några hekto på bara en dag och jag är så frustrerad över detta. Jag har klarat mig på under 1000 kcal per dag och gått ner snabbt på några veckor. Läs min blogg så får du veta lite mera om mig och mitt ätande. Folk säger till mig att jag har en ätstörning.

http://eywa.blogg.se

S sa...

Inte lätt alltid att veta hur andra ska tolka ens kommunikation, man kan bara göra sitt bästa och så blir det som det blir. Oförutsägbart är livet fast man vill ha kontroll.

Maten ska jag inte uttala mig om för jag har inte direkt någon ätstörning så jag vet inte hur det är. Rejält överviktig är jag (objektivt sett) med hjälp av mediciner, men det tar inte över mitt liv. Det känns orättvist rent ut sagt att några ska behöva dras med matkrångel.

Ha en bra påsk trots allt!

Miriam sa...

Ylva: Va du kämpar på! Försök njuta av påsken och ät lite extra gott - det blir snart vardag igen och då kan du fortsätta med bantandet!
S: Det låter så skönt när någon skriver att de inte har någon ätstörning, det känns annars som att alla på nätet har det. Njut av att du inte har det! Fortsatt trevlig påskafton!