fredag 2 oktober 2009

Att bara vara

Att bara vara, att rida på ångestvågen, att andas djupt, att stå ut - jag försöker. Någon mixtrar med min kropp, jag vet det, för jag känner min kropp bäst. Min kropp och mitt intellekt vet, att piller kan skapa oreda i fysiken. Jag vill inte ha piller. Måste jag det? Jag säger det rakt ut. Att jag inte vill ha piller. Då säger min älskade terapeut att då tvångsmedicinerar de mig. Det kan ju inte stämma. Min kropp. Den har börjat jäsa. Samma visa som förut. Jag går upp i vikt. Det kanske är klädsamt på mig. Men min kropp tycker inte det är vackert om kilona beror på piller. Den vill inte det. Kanske vill jag ha större bröst? Ska det vara lockbetet?

Vill du att jag ska sluta med terapi hos dig och få en ny terapeut? Säger jag till mitt andra jag. Min terapeut. Om du tycker att jag är oduglig? Nej, det vill jag inte säger hon, jag tycker inte du är oduglig. Så jag fortsätter fast jag vet att hon blir ilsken om jag går ner. I vikt. Jag gör framsteg på ett område. Och inte på ett annat.

Jag är en spännande människa. Det händer något hela tiden. Man vet aldrig var man har mig. Jag har nog första graden av affektivt beteende. Min man klagar. Jag vet aldrig vad som ska hända. Ibland är jag rädd för att komma hem. Säger han.

Jag säger till honom att jag ska på seans och möta ett medium på söndag. Freak out. Min man alltså. Freak out. Det får bli slutklämmen på denna kvälls inlägg. God bless you all.

4 kommentarer:

S sa...

Är svårt för mig att sätta mig in i ätstörningsproblem som inte har varit där själv, men ångest känner jag till. Piller kan väcka starka känslor, för de förändrar ju faktiskt en till kropp och själ, det är det de är avsedda för, men läskigt är det ändå.

Min man skulle åtminstone inte tappa hakan om jag gick på seans, han har själv gått mediumkurser, är skönt att inte vara den enda galningen i familjen. Hoppas du får ut något av seansen, om du går.

Anonym sa...

Alla dessa jäva piller. Frågan är om de verkligen leder till något, eller om de bara häller olja på vågorna? Synd att det inte verkar som om du har något val, synd att du inte får möjligheten att välja själv. Det borde alla människor ha rätt till---

Miriam sa...

S - jo jag förstår att det är svårt att sätta sig in i ätstörningsdemonen. Den överskuggar allt i mitt liv och jag börjar bli så gammal att det känns som "det är svårt att lära gammal hund att sitta" = misslyckat terapifall = mig.

Charlyene: Ibland kan jag tänka att jag nästan mår sämre efter att jag började stoppa i mig alla piller, jag känner mig som ett vandrande apotek. Hur länge ska kroppen (hjärnan) palla?

Maria sa...

Häftigt med seans. Har själv varit hos ett medium en gång och det var bland det häftigaste jag varit med om. Efter det tvivlar jag inte alls på att det finns ett liv efter detta :) Hoppas du får ut något av seansen och gör det du mår bra av och tycker är roligt.
Många kramar