onsdag 29 september 2010

För att inte hetsäta har jag gjort matschema med tider. Det hjälper mig, står det inte på schemat när och vad jag ska äta, så ska jag inte göra det heller. Och inte hetsäta äpplen.

Mitt tvångsmässiga beteende har utökats på sistone. I tillägg till allt annat jag håller på med har jag nu börjat att hela tiden tvivla på att jag kommer ihåg och gör saker rätt. Det är ett ständigt: Har jag låst? Har jag öppnat? Har jag stängt? Är det något jag har glömt? Var det idag? Var det imorgon? Och så ständigt kontrollera flera gånger. Titta om låset är stängt, för att om 10 minuter undra om jag verkligen hade stängt.

Vardagen är som ett frågeformulär. Idag kommer arbetsterapeuten, ska försöka prata med henne. Var det idag hon skulle komma? Var det i morgon? Kl 14? Kl 15. Kolla almanackan. Kanske står det fel där? Kanske var det inte 15? Kanske var det 14?

5 kommentarer:

S sa...

Det låter enormt jobbigt och nervöst att ha det så. :( Hoppas du kan ta upp det med arbetsterapeuten.
Kram!

Anonym sa...

Åh, jag känner igen det där så jäkla väl! och det är HELT FRUKTANSVÄRT! En gång fick jag ett tips att varje gång jag gjorde något, tex låste dörren så skulle jag tänka: "Nu står jag här och låser dörren" så att jag skulle minnas det i efterhand och inte nojja. Men det innebar att hela mitt liv blir fyllt av "nu gör jag det här" och det tog oändligt mycket kraft och tid, så jag slutade med det. Som tur var så har det minskat för mig, jag tänker inte på det alls lika mycket längre. Nu är det mest spisen (har gasspis) och kaffekokaren som jag kan nojja över.

Hoppas att arbetsterapeuten har något vettigt att säga, kanske tillochmed konkreta råd? som kan hjälpa dig.

Kram!

Miriam sa...

S: Ja det är jobbigt och nervöst, och jag ska försöka förklara för arbetsterapeuten, om hon förstår, känner mig aningen töntig. Hon är lite kortfattad och torftig..Kram!

Miriam sa...

Charlyene: Va skönt att det inte bara är jag, och tröstande att det kanske blir bättre med tiden. Kanske kan det här med att prata högt hjälpa mig? Ska prova det. Jag VET att jag drog ut kontakten på strykjärnet. Jag VET det. Lita på det. Men tänk om??? ha-ha.

Ylva sa...

Jag är precis likadan när det gäller tider. Så jobbigt så jag håller med dig.