onsdag 16 juni 2010

Uppe med tuppen

Jag har upp genom åren köpt en hel del s k "självhjälpsböcker", man ska läsa och lära och sedan praktisera och efter det leva lyckligt resten av sitt liv. Nu står böckerna mig upp i halsen. Så många jag har läst och inte kunnat ta till mig. Därför att jag inte kan koncentrera mig. Därför att jag inte kan ta till mig dem. Därför att jag blir trött innan jag kommit till sidan 3. Slutet blir att jag känner mig usel och miserabel därför att jag inte kan bli så lycklig som jag vill och som det står i boken, men inte kan till mig trots att jag äger "självhjälpsböcker".

Men jag ska försöka. Igen. Nu sitter jag här med Anna Kåvers "Att leva ett liv, inte vinna ett krig". Och den är säkert bra den. Jag har försökt i många år att ta till mig boken, förstå, praktisera, men det slutar som oftast bara med en suck och jag ställer tillbaka boken. När jag kommit till sidan 3. Min hjärna har nog tappat så många celler så det inte räcker till mer än sidan 3.

Och så en väderrapport (min hjärna klarar av att tänka på vädret faktiskt...): Det ser lovande ut, sol och skönt. Ska nog sätta mig ut med datorn senare idag. Nu ska jag ta en kopp kaffe och stirra ut på ingenting och titta på boken jag har lagt framför mig och kanske öppna den, eller inte :)

3 kommentarer:

S sa...

Oj, jag skrev just i mitt svar på din kommentar på min blogg att självhjälpsböcker får mig också att känna så. Tråkigt egentligen för tänk så bra om man bara kunde läsa en bok, göra några små övningar och sen var allt bra. Jaja, livet är väl mer komplicerat än så.

oumberligating sa...

Jag gillar självhjälpsböcker, har sedan 20 års åldern läst allt som givits ut i ämnet (nästan), om det hjälper mig, knappast, men det är intressant att läsa andras teorier hur "livet ska levas" och avhandlas!
Fast visst finns det intressanta saker, en av de tidigare författarna inom "självhjälp/måbra/lyckas gebitet är Wayne Dyer (tror han heter så minns inte riktigt, han gav ut några bra och intressanta böcker på 80-talet, "sikta mot stjärnorna bl a", där fann jag en hel del "guldkorn" som fölrj mig nu i 25 år cirka! (ler)
Annars kör jag efter den enkal devisen "själv är bäste dräng"!
Ha en fin vecka!
Kram ifrån Peter Olofsson!

Miriam sa...

till S och oumberligating: Jag har faktiskt städat undan några av de "värsta" böckerna idag, och även kastat ner några dumma kokböcker som jag aldrig tittar i. Känns bra!!
Kram till er båda!