onsdag 11 augusti 2010

Ofta tror jag att mitt psykiska tillstånd inte påverkar de andra i familjen. De frågar hur jag mår och då säger jag "jättebra" och gömmer rakbladet bakom ryggen. Så när jag blir inlagd vill jag att det ska gå obemärkt förbi. Jag mår skit, men jag vill inte att någon ska märka det eller ens veta om det. Jag smyger med mitt mående. Vill inte ta plats eller energi från någon annan.
Förra veckan låg jag inne på psyk och fick besök av min familj, min man, min dotter och min son. Min dotter var riktigt upprörd och grät och svor. Hur kunde hennes mamma SKÄRA sig! Hur är jag funtad! Och varför SÄGER jag ingenting!!!! Min son höll om mig och sa "du MÅSTE berätta för oss!" "Vi är ju en DEL av dig!!!"

Jag var lite chockad, för jag har inte förstått att mitt mående påverkar dem så. Kalla mig dum. Jag tror helt enkelt inte att jag betyder så mycket så de blir så upprörda. Eller jag vill inte ta så stor plats. Nu vet jag bättre. Det gör ont att jag är mamman som skär sig. Mitt framför ögonen på mina barn. Jag skulle må skit om mina barn skar sig. Jag ska tänka på det nästa gång jag får för mig något.
Idag har jag varit sjukskriven och försökt vila mig och sköta maten men det blev rörigt för mig. Mat hit och dit och ingen ordning blandat med rastlöst vandrande hit och dit. Men i morgon är det en ny dag.

5 kommentarer:

LillaMy sa...

.....och ikväll är det en ny kväll. Det kan fortfarande vända denna dagen vet du!

Man sårar nog sina närstående mer av vad man tror många gånger. Men det är ingen ide att ångra, utan istället se vad och hur man ska kunna förändra. Det är så svårt bara, när det handlar om självskadebeteende och ångestproblematik.

Vet du förresten vad jag tycker låter väldigt bra i det hela, dina barn uttrycker med ord och känslor vad de känner. Det hade nog varit värre om de stängt in allt inom sig. Men ni pratar ju om det, det är SÅÅÅ BRA!

Kram!

S sa...

Jag har också försökt mörka mycket av det som hänt, bara Mannen vet allt. Ganska korkat av mig att tro att det skulle gå hur länge som helst. Men som My sa så är det ett tecken på stort förtroende att barnen säger vad de tänker till dig.

Kram!

oumberligating sa...

Hmmmm..........vet inte riktigt vad jag ska skriva....har inte bloggat på någon vecka, men nu läst ikapp hos dig.....vilken tur att du kan skriva "av" dig....tror det är bra!
Ha det så bra som det bara går!
Kram ifrån han som ibland kallar sig för Oumberlige Peter!

Anonym sa...

Åhh känner såväl igen de tankarna. Sänder en tanke och några kramar till dig.

Anonym sa...

Jag är lika dan. Säger att jag mår så bra när jag egentligen mår skit.
Låter nog bli att säga hur jag egentligen mår för att "skona" dom.