fredag 25 september 2009

FK

Jaha, så nu var det min tur att börja intressera mig mera för Försäkringskassan. Jag blir utförsäkrad den 1 januari. Pratade med min kontaktperson på psyk om att kunna få ett intyg om varaktig sjukskrivning 25 % - som jag har nu. Min läkare är sjukskriven (utbränd?) så min kontaktperson skulle försöka hitta någon annan.... Vem då? Det finns ju inga andra, vad jag vet i allafall. Jag ringde och pratade med min handläggare på Försäkringskassan, hon är trevlig, hon skulle börja bearbeta mitt "fall" när hon fick intyget från läkaren.

6 kommentarer:

Maria sa...

Hoppas att det fixar sig för dig.
Kram

S sa...

FK ja... suck. Men det var väl bra att du ringde handläggaren. Och någon läkare ska det väl gå att skaka fram någonstans, det vore ju helt absurt annars. Det låter jobbigt att din ordinarie är sjukskriven.

Men det kan gå smidigare med FK än man tror. Jag fick höra att handläggningstiden på min ansökan om sjukersättning skulle vara 4 mån, och att det skulle vara jättesvårt att få med de nya reglerna, men sen tog det 1 mån att få ett positivt beslut. Så där ser man.

Lycka till!

Anonym sa...

Hur kan en utförsäkra sjuka människor? Det är ju helt absurt. Tror de verkligen att bara för att en blir utförsäkrad så kan en jobba? Det är ju verkligen att vrida på verkligheten så det passar dem själva.

Miriam sa...

Tack allihopa för era tankar. Jag hoppas det ska ordna sig, och att jag ska bli glatt överraskad som S blev, min handläggare är en pigg tjej så kanske, kanske...

Min ersättare till doktor är en pensionerad 70-åring med glasögonen längst ut på nästippen och håret åt alla håll! Det ska bli intressant...

Maria sa...

Eftersom jag inte känner dig i verkligheten (antar jag hehe) så kan du få adressen till den andra bloggen, om du vill förstås? Fast den är väldigt mycket djupare kan tilläggas och nog ingenting för känsliga läsare. Men adressen är http://mellanhimmelochhelvete.blogspot.com så får du välja själv hur du vill göra.
Du kan ju radera denna kommentar sen så inte några obehöriga får tar på den.
Kram

Miriam sa...

Hei Maria: Tack för adressen. Jag vet inte hur jag får bort din kommentar, har försökt diverse, kan du berätta för mig hur jag ska göra?